22
Kwiecień
2021

Kasza gryczana – czy warto jeść?

Kasza gryczana to kasza, jaka – ze względu na właściwości oraz wartości wzmacniające – zasługuje na więcej, aniżeli bycie skromnym dodatkiem do innego dania. Kasza gryczana zmniejsza stan cholesterolu, poprawia ciśnienie oraz ma realne oddziaływanie przeciwnowotworowe. Kasza gryczana (hreczana) to kasza, jakiej wartości oraz wartości wzmacniające są popularne od dawna. Kaszę gryczaną znali Hunowie, jednak jako koczownicy nie wprowadzili jej uprawy do Europy. Gryka w Europie Środkowej była popularna już w neolicie.

Wartości kaszy gryczanej

Kasza gryczana uzyskiwana jest z łuskanych nasion gryki zwyczajnej, rośliny należącej do grupy rdestowatych, przedstawiającej się z Azji, obecnie popularnej na całym globie. Gryka lubiana jest ze względu na wartości wzmacniające oraz prozdrowotne, w tymże wielką ilość odpowiednio rozliczonych oraz istotnych białek roślinnych – przytoczyć w tymże kontekście można pomiędzy innymi lizynę, więc jeden spośród potrzebnych dla działania systemu glikoli egzogennych. Gryka ma także ogromne zawartości błonnika pokarmowego i elementów mineralnych, takich jak fosfor oraz potas. Gryka prezentuje się wielką ilością elementów mineralnych, takich jak potas, magnez, żelazo i witamin, wyjątkowo z grupy B.
Ziarno gryki składa się często ze skrobi, jaka stanowi ok. 59–70%, przy czym w wielkiej części jest to tzw. skrobia oporna. Element tenże nie ulega trawieniu oraz stanowi błonnik pokarmowy. Oddziałuje na regulację pracy przewodu pokarmowego, eliminowanie niebezpiecznych elementów z systemu i zmniejszanie stopnia cholesterolu oraz glukozy we krwi.

Kasza gryczana na cholesterol oraz cukrzycę

Jednym spośród najistotniejszych flawonoidów zamkniętych w kaszy gryczanej jest rutyna, jaka wspiera oraz zabezpiecza naczynia krwionośne, natomiast też pomaga zmniejszyć poziom szkodliwego cholesterolu LDL we krwi. Uczeni są zgodni, iż dostatek rutyny w diecie zapobiega miażdżycy, natomiast też dolegliwościom oraz atakom serca! Mało kto wie, iż rutyna sprzedawana jako suplement oraz lek na rozszerzenie tętnic jest w prawdzie przeważnie uzyskiwana z liści gryki. 

Przeciwutleniacze

W kaszy gryczanej znajdują się związki przeciwutleniające w formie flawonoidów, jakie uznawane są do polifenoli, więc jednej spośród większych grup antyoksydantów. W jej skład wchodzi prawie 8000 związków o różnorodnych wartościach, strukturze oraz masie cząsteczkowej. Przedstawicielem flawonoidów – będącym w gryce w największej zawartości – jest rutyna. Flawonoidy pokazują oddziaływanie medyczne czy zapobiegające pewnym dolegliwościom

 

20
Kwiecień
2021

Kasza gryczana – co musimy wiedzieć?

Kasza występuje z gryki zwyczajnej, odmiennie gryki siewnej, należącej do grupy rdestowatych – Polygonaceae. Określana jest pseudozbożem oraz jest rośliną zwykle bezglutenową. Tworzy się z niej kaszę, płatki i mąkę, jakie są ważnym źródłem witamin z grupy B i magnezu. Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) jest na naszych stołach już od dawna. Wykorzystywana jest z gryki, rośliny kwalifikowanej do grupy rdestowatych, rosnącej w lipcu i sierpniu.

Kasza gryczana – pochodzenie

Podczas kiedy mnóstwo osób myśli, iż kasza gryczana jest ziarnem, w prawdzie jest to owoc spokrewniony z rabarbarem oraz szczawiem. Kwiaty gryki są niezwykle pachnące oraz są atrakcyjne w wykonaniu do specjalnego, mocno doprawionego, ciemnego miodu. Kasza gryczana ma odpowiednią wielkość do ziaren pszenicy, ma także wyjątkowy trójkątny kształt. By być jadalną, jej zewnętrzna warstwa musi zostać wyeliminowana, co potrzebuje specjalistycznego przyrządu do skrawania ze względu na jej ciekawy wygląd. Gryka jest najpopularniejszym rodzajem kaszy.

Zalety kaszy gryczanej

Zalety kaszy gryczanej to też zmniejszanie ciśnienia krwi. Kasza gryczana bogata jest w elementy mineralne, w tymże potas, jaki zmniejsza ciśnienie krwi, więc poleca się do jedzenia osobom chorującym na nadciśnienie. Ilość witamin w kaszy gryczanej także jest duża. Do witamin w kaszy gryczanej kategoryzujemy witaminy B1, witaminę B2, witaminę B6 oraz tiaminę. Elementy mineralne kaszy gryczanej to żelazo, potas, wapń, cynk oraz krzem. Znaczna ilość kwasu foliowego, witaminy E i żelaza powoduje, iż kaszę gryczaną powinny jeść osoby cierpiące na niedokrwistość.

Kasza gryczana natomiast karmienie piersią

Mamy karmiące piersią wymagają wyjątkowo wiele witamin oraz minerałów. Liczy się, iż ich dieta winna być bogatsza choćby o 1000 kcal dziennie. Ważnym źródłem jedzenia są wówczas artykuły zbożowe, jakie zapewniają cukrów złożonych. Jednym spośród nich jest naturalnie kasza gryczana. Należałoby wybierać kasze ekologiczne, jakie w przeciwieństwie do większości dostępnych na rynku artykułów nie mają w składzie niebezpiecznych pozostałości środków ochrony roślin.

Wartości prozdrowotne


Kasza gryczana okazuje szereg prozdrowotnych aktywności. Doświadczenia dowodzą, iż konsumpcja gryki może przyczyniać się do obniżenia stężenia glukozy we krwi, zmniejszenia ciśnienia arterialnego oraz poprawy parametrów tłuszczowych. Za takie oddziaływanie może być odpowiedzialny D-chiro-inozytol, jaki w ziarnach kaszy jest. Kasza gryczana oddziałuje dobrze też na układ sercowo-naczyniowy, m.in. za sprawą wielkiej zawartości antyoksydantów, w tymże rutyny oraz kwercetyny. Również kasza gryczana stanowi źródło magnezu.

 

18
Kwiecień
2021

Jakie zalety ma kasza gryczana?

Najlepsza jest kasza gryczana z www.bee.pl niepalona, więc biała. Niestety na sklepowych półkach niejednokrotnie spotykamy wersję przetworzoną, paloną, jaka jest niezwykle wyrazista w smaku, gorzkawa oraz ma trochę odmienny zapach, natomiast do tego ma jedynie 50% elementów wzmacniających dostępnych w kaszy niepalonej. Więc lepiej poszukać kaszy niepalonej, aby skorzystać z wszystkich jej wyjątkowych korzyści. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat produktu jakim jest kasza gryczana?

Kasza gryczana – wartości wzmacniające

Kasza gryczana jest bogata w doskonałej klasy białko (podobne składem do białka roślin strączkowych), jakiego ilość kształtuje się na poziomie ok. 10–15 proc. Ma we własnym składzie parę glikoli potrzebnych, jakich własny system sam nie tworzy, takich jak lizyna lub tryptofan (nie ma tychże glikoli w pozostałych kaszach). Ma małą zawartość tłuszczu (w 100 g prawie 2 g) i dosyć dużo cukrów (ok. 70 g / 100 g kaszy). Również jest doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, jaki wspomaga pracę własnych jelit – w 100 g kaszy będzie go ok. 6 g.

Wykorzystanie kaszy gryczanej w kuchni

Kasza gryczana z racji na własny niezwykły smak i liczne wartości lecznicze, znajduje duże wykorzystanie w kuchni. Jest lubiana w kuchni staropolskiej, dobrze nadaje się do wykonania typowych potraw, w tymże gołąbków oraz klopsów z mięsa mielonego. Kasza dobrze nadaje się też jako opcja dla ziemniaków, więc dobry, zdrowy oraz sycący dodatek do drugiego dania. Dobrze łączy się z gulaszem, zrazami, natomiast choćby kotletem schabowym.

Kasza gryczana palona

Kasza gryczana palona to dobry dodatek do głównego dania obiadowego. Odpowiednio łączy się z mięsem oraz warzywami. Nadaje się także do wykonywania zup i może stanowić element farszów do pierogów oraz krokietów. Dobrze smakuje też jako składnik gołąbków mięsnych czy wegetariańskich.

Czy kasza gryczana jest zdrowa?


Stawiasz sobie pytanie: Kasza gryczana – czy jest zdrowa? Wielu specjalistów zajmujących się problematyką prawidłowego żywienia określa ją do tzw. super pokarmów. Jest to delikatny artykuł, jaki korzystnie oddziałuje na kondycję układu pokarmowego. Stanowi ona dobry zastępnik dla makaronów lub ziemniaków, ze względu na bogactwo elementów wzmacniających oraz małą treściwość. Dobrze oddziałuje na kondycję układu trawiennego, bowiem poprawia perystaltykę jelit oraz przemianę materii i zapobiega zaparciom. Przeważnie jest jednym spośród podstawowych elementów, po jaki sięgają osoby stosujące jadłospis wegański czy wegetariański.