Kasza gryczana – co musimy wiedzieć?

Kasza występuje z gryki zwyczajnej, odmiennie gryki siewnej, należącej do grupy rdestowatych – Polygonaceae. Określana jest pseudozbożem oraz jest rośliną zwykle bezglutenową. Tworzy się z niej kaszę, płatki i mąkę, jakie są ważnym źródłem witamin z grupy B i magnezu. Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) jest na naszych stołach już od dawna. Wykorzystywana jest z gryki, rośliny kwalifikowanej do grupy rdestowatych, rosnącej w lipcu i sierpniu.

Kasza gryczana – pochodzenie

Podczas kiedy mnóstwo osób myśli, iż kasza gryczana jest ziarnem, w prawdzie jest to owoc spokrewniony z rabarbarem oraz szczawiem. Kwiaty gryki są niezwykle pachnące oraz są atrakcyjne w wykonaniu do specjalnego, mocno doprawionego, ciemnego miodu. Kasza gryczana ma odpowiednią wielkość do ziaren pszenicy, ma także wyjątkowy trójkątny kształt. By być jadalną, jej zewnętrzna warstwa musi zostać wyeliminowana, co potrzebuje specjalistycznego przyrządu do skrawania ze względu na jej ciekawy wygląd. Gryka jest najpopularniejszym rodzajem kaszy.

Zalety kaszy gryczanej

Zalety kaszy gryczanej to też zmniejszanie ciśnienia krwi. Kasza gryczana bogata jest w elementy mineralne, w tymże potas, jaki zmniejsza ciśnienie krwi, więc poleca się do jedzenia osobom chorującym na nadciśnienie. Ilość witamin w kaszy gryczanej także jest duża. Do witamin w kaszy gryczanej kategoryzujemy witaminy B1, witaminę B2, witaminę B6 oraz tiaminę. Elementy mineralne kaszy gryczanej to żelazo, potas, wapń, cynk oraz krzem. Znaczna ilość kwasu foliowego, witaminy E i żelaza powoduje, iż kaszę gryczaną powinny jeść osoby cierpiące na niedokrwistość.

Kasza gryczana natomiast karmienie piersią

Mamy karmiące piersią wymagają wyjątkowo wiele witamin oraz minerałów. Liczy się, iż ich dieta winna być bogatsza choćby o 1000 kcal dziennie. Ważnym źródłem jedzenia są wówczas artykuły zbożowe, jakie zapewniają cukrów złożonych. Jednym spośród nich jest naturalnie kasza gryczana. Należałoby wybierać kasze ekologiczne, jakie w przeciwieństwie do większości dostępnych na rynku artykułów nie mają w składzie niebezpiecznych pozostałości środków ochrony roślin.

Wartości prozdrowotne


Kasza gryczana okazuje szereg prozdrowotnych aktywności. Doświadczenia dowodzą, iż konsumpcja gryki może przyczyniać się do obniżenia stężenia glukozy we krwi, zmniejszenia ciśnienia arterialnego oraz poprawy parametrów tłuszczowych. Za takie oddziaływanie może być odpowiedzialny D-chiro-inozytol, jaki w ziarnach kaszy jest. Kasza gryczana oddziałuje dobrze też na układ sercowo-naczyniowy, m.in. za sprawą wielkiej zawartości antyoksydantów, w tymże rutyny oraz kwercetyny. Również kasza gryczana stanowi źródło magnezu.