Kasza gryczana – czy warto jeść?

Kasza gryczana to kasza, jaka – ze względu na właściwości oraz wartości wzmacniające – zasługuje na więcej, aniżeli bycie skromnym dodatkiem do innego dania. Kasza gryczana zmniejsza stan cholesterolu, poprawia ciśnienie oraz ma realne oddziaływanie przeciwnowotworowe. Kasza gryczana (hreczana) to kasza, jakiej wartości oraz wartości wzmacniające są popularne od dawna. Kaszę gryczaną znali Hunowie, jednak jako koczownicy nie wprowadzili jej uprawy do Europy. Gryka w Europie Środkowej była popularna już w neolicie.

Wartości kaszy gryczanej

Kasza gryczana uzyskiwana jest z łuskanych nasion gryki zwyczajnej, rośliny należącej do grupy rdestowatych, przedstawiającej się z Azji, obecnie popularnej na całym globie. Gryka lubiana jest ze względu na wartości wzmacniające oraz prozdrowotne, w tymże wielką ilość odpowiednio rozliczonych oraz istotnych białek roślinnych – przytoczyć w tymże kontekście można pomiędzy innymi lizynę, więc jeden spośród potrzebnych dla działania systemu glikoli egzogennych. Gryka ma także ogromne zawartości błonnika pokarmowego i elementów mineralnych, takich jak fosfor oraz potas. Gryka prezentuje się wielką ilością elementów mineralnych, takich jak potas, magnez, żelazo i witamin, wyjątkowo z grupy B.
Ziarno gryki składa się często ze skrobi, jaka stanowi ok. 59–70%, przy czym w wielkiej części jest to tzw. skrobia oporna. Element tenże nie ulega trawieniu oraz stanowi błonnik pokarmowy. Oddziałuje na regulację pracy przewodu pokarmowego, eliminowanie niebezpiecznych elementów z systemu i zmniejszanie stopnia cholesterolu oraz glukozy we krwi.

Kasza gryczana na cholesterol oraz cukrzycę

Jednym spośród najistotniejszych flawonoidów zamkniętych w kaszy gryczanej jest rutyna, jaka wspiera oraz zabezpiecza naczynia krwionośne, natomiast też pomaga zmniejszyć poziom szkodliwego cholesterolu LDL we krwi. Uczeni są zgodni, iż dostatek rutyny w diecie zapobiega miażdżycy, natomiast też dolegliwościom oraz atakom serca! Mało kto wie, iż rutyna sprzedawana jako suplement oraz lek na rozszerzenie tętnic jest w prawdzie przeważnie uzyskiwana z liści gryki. 

Przeciwutleniacze

W kaszy gryczanej znajdują się związki przeciwutleniające w formie flawonoidów, jakie uznawane są do polifenoli, więc jednej spośród większych grup antyoksydantów. W jej skład wchodzi prawie 8000 związków o różnorodnych wartościach, strukturze oraz masie cząsteczkowej. Przedstawicielem flawonoidów – będącym w gryce w największej zawartości – jest rutyna. Flawonoidy pokazują oddziaływanie medyczne czy zapobiegające pewnym dolegliwościom